Zaznaczanie wielu obiektów
Wciśnij SHIFT i zaznacz 2 obiekty przy użyciu PPM.
Podzielenie obiektu na pół
Ustaw obiekt w odpowiedniej pozycji do podziału.
Przyciśnij klawisze Ctrl + R.
Następnie przyciskiem Scroll na myszy możesz dodać więcej linii podziału.
Zatwierdzasz LPM.
Teraz możesz przesunąć linie podziału. Gry będzie już Ci odpowiadać ich pozycja, kliknij LPM.
Możesz też ciąć obiekty przy pomocy noża.
W Edit Mode naciśnij K.
Jeżeli chcesz by cięcie szło dokładnie do puntów i środków krawędzi to tnij przytrzymując wciśnięty klawisz Ctrl.
Cięcie zatwierdzamy enterem.
To cięcie idzie po zewnętrznej warstwie.
Jeżeli chcesz ciąć na wylot to kliknij będąc w Edit Mode -> Tools -> Bisect
Odwrotność zaznaczenia
Ctrl + I
Łączenie obiektów
Zaznacz obiekty, które chcesz połączyć
Wciśnij Ctrl + J.
Rysowanie pomocnicze
Możemy wykonywać rysunki pomocnicze, które pomogą nam przy modelowaniu.
Trzymając wciśnięty klawisz D, LPM rysujesz a PPM wymazujesz.
Renderowanie i zapisywanie projektu jako animację – film.
Kliknij w ikonkę aparatu.
W Output wybierz miejsce, gdzie animacja w formie filmu ma się zapisać.
Format file zmień na AVI JPEG.
Teraz jak klikniesz Animation to po wyrenderowaniu zapisze się film na pulpicie.
Robienie węża – rury
Stwórz kształtBezier.
Ustaw Bezier według swoich preferencji.
Stwórz Okrąg.
W Okręgu zmień w sekcji Resolution, Preview U na 1. Dzięki temu Uprościsz kształt okręgu do kwadratu i łatwiej będzie połączyć rurę z innym obiektem.
Zaznacz Bezier.
Kliknij przycisk Data.
W Bevel Object wybierz BezierCircle.
Możesz teraz przeskalować koło aby zmniejszyć grubość węża.
Chcemy móc usunąć koło i nie stracić kształtu węża – rury.
Zastosuj przekształcenie – Convert Mesh from Curve.
Jak to zrobić?
Zaznacz obiekt – rurę.
Przyciśnij Alt + C.
Wybierz Mesh from Curve.
Teraz możesz usunąć okrąg.
Łączenie krawędzi w Edit Mode
Zaznacz krawędzie i naciśnij klawisz F.
Działa to też na punktach. Używaj klawisza F jeśli punkty są w przestrzeni.
Jeżeli zaś punkty leżą na płaszczyźnie wypełnionej już faceami to użyj klawisza J.
Wygładzanie obiektu
Obiekt przed wygładzeniem:
Aby wygładzić dodaj Modyfikator: Subdivision Surface.
Ustaw go tak jak poniżej:
Efekt z tymi ustawieniami:
Tworzenie materiału – glazury
Ustaw metodę renderowania na Cycles Render.
Dodaj materiał do objektu.
W sekcji Surface kliknij Use Nodes.
Ustaw właściwości materiału jak poniżej:
Efekt:
Niewidoczność dla kamery
Jeżeli stworzymy plane’a który emituje światło, to możemy sprawić by nie był widoczny dla kamery.
Klikasz na ikonkę Object (mały sześcian).
W sekcji Cycles Settings odznacz Camera.
Poprawianie jakości Rendera
Kliknij na ikonkę aparatu.
W sekcji Sampling zwiększ wartość Render do min. 250.
Zwiększ też Clamb Direct np. na 0.98 – przetestuj sam różne wartości.
W sekcji Dimensions, Resolution ustaw na 100%
Poprawienie jakości Renderów przez ponowne przeliczenie normalsów
Wejdź w Edit Mode -> Shading/UVs -> Normals (Recalculate)
Zmiana koloru tła
Kliknij na ikonkę kuli ziemskiej.
W sekcji Surface wybierz kolor.
Nadanie grawitacji przedmiotowi
Zaznacz obiekt.
Kliknij ikonę Physic (odbijająca się kuleczka).
Następnie kliknij Rigid Body i zmieniasz Type na:
Active – jeżeli przedmiot ma ulegać grawitacji, czylispadać
Passive – przedmiot nie ulega grawitacji a przedmioty, które ulegają nie będą przenikać przez przedmiot pasywny. Zastosuj to ustawienie np.do podłoża
Wycinanie jednego obiektu w drugim
Tworzymy 2 figury. W tym przykładzie Cube i Ico Sphere.
W Cube chcemy wyciąć kształt Ico Sphere. W tym celu ustaw odpowiednio figury.
Zaznacz Cube. Kliknij Add Modifier.
Wybierz Boolean.
Następnie w sekcji Object wybierz figurę, która chcesz wyciąć w Cube. W naszym wypadku to Icosphere.
W sekcji Operation wybierz Difference.
Na końcu kliknij Apply.
Następnie przesuń oryginalą Ico Sphere i zobaczysz taki wynik:
Wytworzenie mostu między dwoma przedmiotami
Zaznacz oba elementy. Wciśnij Ctrl + J aby je połączyć. Wejdź w Edit Mode. Zaznacza jedną ściankę w jednym obiekcie i drugą w drugim. Wciśnij W -> Bridge Edge Loops.
Tworzenie materiałów metali w Cycles Render
Dla wszystkich trzech ustaw:
- Cycles Render
- Material: Glossy BSDF
- Roughness: 0.1
Złoto
Kolor (Hex): #FFD700
Srebro
Kolor (Hex): #C0C0C0
Brąz
Kolor (Hex): #CD7F32
Nałożenie tekstury w Cycles Render
Poniżej przedstawiam układ nodów nakładający teksturę
Ustawienie kursora na środku ekranu
Shift + S – > Cursor to center
Ustawienie kursora na środku ekrany – szybsza metoda
Shift + C
Dodawanie nowego obiektu
Shift + A
Mesh from Curve
Alt + C
Merge czyli scalanie punktów
Alt + M
Uruchomienie animacji
Alt + A
Tekstury Środowiska – otoczenia
Bardzo pomagają w osiągnięciu lepszego wyglądu materiałów takich jak szkło czy metale.
http://www.hdrlabs.com/sibl/archive.html
Obrót części elementu względem zaznaczonego punktu modelu
Wejdź w Edit Mode.
Zaznacz część figury, którą chcesz obracać.
Następnie wciśnij i trzymaj przyciski Alt + Shift. Zaznacz punkt klikając w niego.
Zrobi się on biały.
Następnie Pivot Point zmień na Active Element.
Teraz możesz obraca z zaznaczone elementy względem tego punktu.
Wygładzenie przeciętych krawędzi elementu
User Preferences -> Add-ons -> Mesh: LoopTools -> Save User Settings
Wciśnij W -> LoopTools -> Flatten
Wytwarzanie nowych połączonych punktów
Działa to jak ekstrudowanie do konkretnego punktu.
Używa się tej funkcji do przerysowywania kształtów ze zdjęcia.
Przytrzymujesz Ctrl i klikasz LPM.
Jak renderować bez tła
W Blender Render
Kliknij w ikonę Render, w sekcji Shading w zakładce Alpha ustaw wartość Transparent.
Upewnij się, że w zakładce Output jest ustawione RGBA.
W Cycles Render
Kliknij w ikonę Render, w sekcji Film zaznacz checkbox Transparent.
Nałożenie dwóch tekstur jednocześnie w Cycles Render
Wcześniej należy zapisać dwie siatki UV pod dwoma nazwami. Możemy po zrobić po kliknięciu w ikonę Data, następnie przechodzimy do sekcji UV Maps. Siatki dostosowujemy do tekstur.
Darmowe materiały
Te materiały łatwo się importuje: Blendermada
Parę profesjonalnych darmowych materiałów jest tu, po zalogowaniu: Poliigon